Kevin bellen
Overzicht

Zo werkt een fotoshoot: achter de schermen van briefing tot beeldbank

Blog

Vijf mensen stonden klaar, de lampen brandden, het zonnetje (want het was een buitenstoot) stond nét perfect. En ik moest… bellen. Over de kleur van de shirts. Dertig minuten en heel wat zuchten later konden we eindelijk verder. Sindsdien weet ik: het échte werk van een fotoshoot gebeurt vóórdat er één foto gemaakt is. Toch zie ik het nog vaak misgaan. Bedrijven investeren in een nieuwe website of campagne, maar pakken fotografie er “even bij”. Met beelden die nét niet kloppen, medewerkers die er ongemakkelijk bij staan of stockfoto’s die iedereen al tien keer voorbij heeft zien komen. Zonde. Want beeld is geen sausje achteraf. Het ís het gerecht.

Voorbereiding: waar de shoot al gewonnen (of verloren) wordt

Een fotoshoot begint niet met de klik van een camera, maar met vragen als:

  • Wat wil je met deze beelden bereiken?
  • Voor wie zijn ze bedoeld?
  • En hoe moet het voelen als iemand ernaar kijkt?

Als je nieuw talent wilt werven, wil je mensen zien. Geen perfecte poses, maar collega’s die eruitzien alsof je er zo bij zou willen horen. Één storend detail kan je hele uitstraling onderuithalen.

Ik gebruik vaak moodboards of eerder materiaal om te toetsen: klopt dit bij het DNA van het bedrijf? Moet het braaf en betrouwbaar, of mag er ruimte zijn voor iets onverwachts?

Vervolgens komt de shotlist. Vergeet Excel met 80 rijen en checkboxes. Een shotlist is geen spreadsheet, maar een scenario: wat ga je die dag vertellen, in welke volgorde, en hoeveel tijd heb je daarvoor nodig? Zonder shotlist heb je chaos. Met shotlist heb je richting en ruimte om juist spontaan te zijn.

De shotlist: jouw verhaal platgeslagen in scènes

Een goede shotlist is geen opsomming, maar een vertaalslag van je verhaal naar beeld. Begin dus niet met “wat willen we vastleggen?”, maar met “wat willen we uitstralen?”. Vanuit dat gevoel ga je puzzelen. Wat vertelt dat verhaal het best? Schrijf per shot kort op waar het plaatsvindt, wie erop moet staan en wat de sfeer moet zijn.

En het belangrijkste: houd het beknopt. Een shotlist met 30 treffende scènes werkt beter dan 80 losse vinkjes. Zie het als een storyboard voor een film: als iedereen begrijpt wat het doel van elk shot is, heb je houvast én ruimte om te improviseren. Dat is de balans tussen voorbereiding en vrijheid waar de beste beelden uit ontstaan.

💡 Praktijkmoment: bij een opdrachtgever waar wél strak was voorbereid, hadden we een belichtingsplan voor vijf verschillende locaties. Dat kostte vooraf veel tijd, maar op de dag zelf liep het zó soepel dat iedereen dacht dat de foto’s gewoon in één ruimte waren gemaakt.

De shootdag: van ongemak naar energie

Een shootdag is geen marathon van klikken, maar een spel van energie, focus en timing. De meeste mensen vinden poseren spannend. Daarom start ik nooit direct met “de foto”. Eerst kennismaken, even praten, misschien wat testshots. Vaak is de eerste echte foto pas een halfuur later raak. Maar dát halfuur verdien je terug in beelden waar mensen zichzelf in herkennen.

Een fotoshoot is geen marathon, maar een reeks sprintjes. Korte momenten voor de lens, afgewisseld met lucht en pauze, zorgen dat mensen energie behouden. Dat maakt het verschil tussen geforceerde glimlachen en echte twinkels in de ogen.

Sta je voor een nieuwe website, campagne of employer branding-traject? Neem fotografie dan niet als sluitstuk, maar als startpunt.

Neem contact op
Wij staan voor je klaar! Vul het formulier in of bel ons direct, en we zorgen ervoor dat je snel antwoord krijgt. Bel Kevin op: 076 - 205 53 20

Neem contact op!

Vragen, tips of opmerkingen, laat het ons weten!