3 tips voor het schrijven van teksten op jouw website

Het schrijven van teksten is niet ontzettend lastig, maar doe je het wel goed? In dit blogbericht nemen wij je mee en laten we drie punten zien waar je op moet letten tijdens het schrijven van teksten voor op jouw website.

Hoe optimaliseer ik de teksten op mijn pagina?

Je hebt net een nieuwe pagina geschreven, top! Laten we eens kijken naar drie tips die jouw net geschreven tekst nog beter kunnen laten presteren. Het is namelijk belangerijk dat een zoekmachine zoals Google weet waar hij naar moet kijken in jouw tekst.

1. Zoekwoorden

Uiteindelijk wil je natuurlijk gevonden worden met jouw website. Daarom is het van belang om passende zoekwoorden te hebben voor jouw website. Zoekwoorden zijn, zoals de naam al suggereert, woorden die Google gaat gebruiken voor het indexeren van jouw pagina. Het is dus belangrijk dat je goed zoekwoordenonderzoek doet voordat je begint met het schrijven van de teksten. Een goede tool om onderzoek te doen naar zoekwoorden is de zoekwoordenplanner van Google. De zoekwoordenplanner wordt vaak gebruikt om te kijken hoeveel zoekopdrachten er per maand zijn voor zoekwoorden, en hoe ‘lastig’ het is om bij deze zoekwoorden hoger in de ranglijsten te komen.

2. Hoeveelheid tekst

Naast de content van jouw tekst is het uiterst belangrijk dat er voldoende tekst op de pagina te vinden is. Ook is het van belang dat de teksten meerwaarde hebben voor de bezoeker van jouw website. Google ziet namelijk al snel wanneer iets een verkooppraatje is, of wanneer een groot gedeelte van de content overeen komt met een andere pagina op jouw website. Het herhalen van content en het maken van een verkooppraatje is dus iets wat je wilt vermijden.

De hoeveelheid tekst is ook van belang, hier is geen ‘gouden’ hoeveelheid voor, maar meestal wordt er aangeraden minimaal 250 woorden te gebruiken per pagina. Zo weet je namelijk zeker dat Google genoeg tekst heeft om de pagina te analyseren en daadwerkelijk te plaatsen in de zoekresultaten. Splits langere stukken tekst op met subtitels, om zo je pagina leesbaar te houden.

3. Voeg ten minste een afbeelding toe

Om jouw pagina visueel aantrekkelijk te maken is het belangrijk dat je een afbeelding toevoegt. In de praktijk maakt dit voor de prestatie in de zoekmachines niet bijzonder veel uit. Maar het houdt wel in dat er voor de gebruiker meer is om naar te kijken, de eindgebruiker zal uiteindelijk dus langer op de desbetreffende pagina blijven. Dit weegt ook mee in de score op Google.

Goede tip: Bij het gebruik van een afbeelding is het belangrijk om de TITLE en ALT tags (Zie afbeelding hieronder) in te vullen. Zoekmachines zoals Google hebben namelijk geen mogelijkheid afbeeldingen te ‘zien’. De afbeeldingen worden dus geïndexeerd aan de hand van de bovengenoemde tags. Als je de tags dus aan past naar jouw zoekwoorden, zal de afbeelding ook verschijnen in de zoekresultaten. Win-win situatie dus!

Zijn er nog meer dingen?

Ja, uiteraard zijn er nog diverse technieken om jouw pagina nog verder te optimaliseren zodat je nog hoger in de zoekresultaten komt. Echter zijn dit meer technische veranderingen in de website. Denk hierbij aan verschillende ‘H-tags’, backlinks, meta-description en meer.

Mocht je hierover meer informatie willen, neem dan vrijblijvend contact op.

Meer lezen?

Gratis illustraties en iconen downloaden

Gratis afbeeldingen voor online en offline gebruik

5 redenen waarom je een visuele page builder moet gebruiken

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden?

Wacht dan niet langer, neem contact op met Wouter!

🍪 Cookies

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.